Yinjooga

mandala blue

Yinjooga perustuu kiinalaiseen lääketieteeseen ja kehossa liikkuvan energian virtaavuuteen meridiaaneissa. Yinjooga on passiivinen ja lempeä harjoitus. Asennoissa viivytään kauan, 3-8 minuuttia kerrallaan. Harjoitus vaikuttaa kehon syvissä osissa, nivelissä, nivelsiteissä ja sidekudoksissa. Kun fyysinen keho rentoutuu, myös mieli rauhoittuu ja stressi, tunnelukot ja henkiset kireydet antavat periksi.

Yinjooga-asanat koostuvat kolmesta vaiheesta: asanaan menosta, asanassa rauhoittumisesta ja asanasta poistumisesta. Jokainen kolmesta askelesta on yhtä tärkeä ja tehdään rauhallisesti hengittäen. Asanoiden välissä levätään selinmakuulla tai kyljellä maaten. Näin keholla on aikaa palautua venytyksestä ja valmistautua seuraavaan liikkeeseen.

Yinjoogassa ei tehdä vaativia asentoja, vaan jokainen löytää oman version asanasta tilanteen mukaan. Yinjooga opettaa lempeyttä kehoa kohtaan ja kuuntelemaan omaa olemista. Yinjooga sopii kaikille, ja erityisen hyvin se tasapainottaa dynaamista harjoittelua ja kiireisen ihmisen arkea, joka on yleensä hyvin Yang-tyyppisesti kuormittunutta. Löytämällä tasapainon Yinin ja Yangin välillä voimme elää harmoniassa niin itsemme kanssa kuin suhteessa ulkomaailmaan.

asanat 3Fyysisessä kehossa Yinjooga kehittää liikkuvuutta ja elastisuutta, avaa liikeratoja ja lisää kehotietoisuutta. Harjoitus syventää unenlaatua, parantaa ruuansulatusta, vilkastaa sisäelinten toimintaa ja kirkastaa ihoa. Henkisesti Yinjooga voi olla rentouttava hetki tai meditatiivinen harjoitus, joka eheyttää tunteita ja avartaa minuuden sisätilaa. Yinjooga auttaa päästämään irti suorittamisesta, kiireestä ja vaativuudesta itseä kohtaan ja opettaa hyväksyvää suhtautumista.

Yinjooga-tunnille tullessasi pukeudu pitkähihaisiin ja -lahkeisiin vaatteisiin. Harjoitellessa ei tule hiki, mutta keho voi jäähtyä. Oma joogamatto tai jumppa-alusta on suositeltava, jotta saat rakennettua pehmeän alustan harjoitusta varten. Harjoitus kestää 75 minuuttia, ja sen aikana ei syödä tai juoda. Ovet aukeavat 15 minuuttia ennen tunnin alkua. Salissa vallitsee hiljaisuus, ja keskustelut käydään pukuhuoneen ja odotustilan puolella. Näin saliin voi halutessaan tulla rauhoittumaan ennen harjoitusta. Harjoitus aloitetaan lyhyellä mantralla ja päätetään loppurentoutukseen ja -mantraan. Tilastamme löytyy bolsterit, makuualustoja, peittoja ja tyynyjä. Tunnilla soi rauhallinen taustamusiikki.

Jos olet raskaana, otathan ensin yhteyttä lisätietoja varten!

kuva PhoToni